Заголовок
Погоджено
Інспектор відділуу
ювеніальної превенції
Шепетівського РУП ГУНЦ
в Хмельницькій області
лейтенант поліції
___________Ілля Риголь
_____________2022
Затверджено
Директор
Білогородського ліцею
Ізяславської міської ради
____________Наталія Дарчик
_____________2022

ПЛАН

заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню)
у Білогородському ліцеї у 2022/2023 навчальному році
№ п/п Назва заходу Цільова аудиторія Термін виконання Відповідальний При-мітка
1 Обговорення питання протидії булінгу на загальношкільній батьківській конференції(онлайн) Інтернет сторінки Батьки здобувачів освіти Вересень Директор ЗДВР Практичний психолог
2 Створення бази інструментарію для діагностування рівня напруги, тривожності в учнівських колективах 1-11 класи Вересень Практичний психолог
3 Консультаційна робота з учасниками освітнього процесу Педагоги Учнівський колективи Батьки Упродовж року Практичний психолог
4. Спостереження за міжособистісною поведінкою здобувачів освіти; – опитування (анкетування) учасників освітнього процесу; - діагностика мікроклімату, згуртованості класних колективів та емоційних станів учнів; –дослідження наявності референтних груп та відторгнених в колективах Усі категорії учасників освітнього процесу Упродовж року (За потребою) Практичний психолог
5. Проведення в закладі тижня протидії булінгу (за окремим планом). Учні Класні керівники Вересень ЗДВР Практичний психолог
6. Засідання класних керівників на тему «Протидія булінгу в учнівському колективі» Класні керівники Жовтень Директор ЗДВР Практичний психолог
7. Тематичні батьківські збори «Протидія цькуванню в учнівському колективі» 1-11класи Упродовж року Класні керівники Практичний психолог
8. Оформлення стенду «Протидія булінгу» Педагоги Учнівський колектив Жовтень Практичний психолог Бібліотекар Педагог-організатор
9. Створення морально- безпечного освітнього простору, формування позитивного мікроклімату та толерантної міжособистісної взаємодії в ході годин спілкування, тренінгових занять Педагоги Учнівський колективи Упродовж року Директор ЗДВР Практичний психолог
10. Практичні заняття «Протидія булінгу» 1-11 класи Упродовж року Практичний психолог
11. Спостереження під час навчального процесу, позаурочний час 1-11класи Упродовж року Практичний психолог
12. Виступ на методичному об’єднанні класних керівників на тему: «Проблема булінгу у школі» Педагоги Листопад Практичний психолог
13. Проведення заходів в рамках кольорового тижня толерантності (за окремим планом) Педагоги 1-11класи Листопад Класні керівники та класоводи, вчителі-предметники, практичний психолог
14. Робота відеозалу . Перегляд кінострічок відповідної спрямованості та мультфільмів 1-11 класи Упродовж року Практичний Психолог Педагог-організатор Бібліотекар
15. Виступ на педраді «Порядок реагування на випадки булінгу у закладі освіти.» Педагоги Психолог Листопад Практичний психолог
16. Проведення заходів в рамках акції «16 днів проти насильства» (за окремим планом) Педагоги 1-11класи Листопад-грудень Класні керівники та класоводи, вчителі-предметники, практичний психолог
17. Проведення заходів в рамках Всеукраїнського тижня права «Стоп булінг» Педагоги 1-11класи Грудень Класні керівники та класоводи, вчителі-предметники, практичний психолог
18. Проведення заходів до Дня безпечного інтернету Педагоги 1-11класи Лютий Практичний психолог
19. Розробка рекомендацій тему «Небезпека в інтернеті» Педагоги Лютий Практичний психолог
20. Як виявити жертву цькування у школі. Алгоритм для батьків Батьки Лютий Практичний психолог
21. Круглий стіл для педагогічного колективу «Безпечна школа. Маски булінгу» Педагоги Березень Практичний психолог
22. Конкурс-виставка плакатів на тему: «Не мовчи про насилля. Стоп булінг!» 1 – 11 класи Березень ЗДВР Практичний психолог Бібліотекар Педагог-організатор
23. Контроль стану попередження випадків булінгу Нарада при директорі Квітень Директор ЗДВР Практичний психолог
24. Складання порад «Як допомогти дітям упоратися з булінгом» 1 – 11 класи Упродовж року Практичний психолог
25. Виготовлення профілактичних буклетів для учасників освітнього процесу Учасники освітнього процесу Травень Практичний психолог
26. Вивчення законодавчих документів, практик протидії цькуванню Педагоги Упродовж року Директор ЗДВР Практичний психолог
27. Робота шкільної анонімної «Скриньки довіри» Учасники освітнього процесу Упродовж року Практичний психолог
Нормативні документи з протидії булінгу

1. Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)".

2. Лист МОН України від 29.01.2019 №1/11-881 "Рекомендації для закладів освіти щодо застосувань норм Закону України щодо протидії булінгу"

3. Лист МОНУ від 29.12.2018 №1/9-790 "Щодо організації роботи у закладах освіти з питань запобігання і протидії домашньому насильству та булінгу".

Що таке булінг?
Булінг (від англ. to bull — переслідувати) — це агресивна свідома поведінка однієї дитини (або групи) стосовно іншої, що супроводжується регулярним фізичним і психологічним тиском та є гострою проблемою сучасності.

Булінг може проявлятись у вигляді психологічного тиску (образи, приниження, погрози, ігнорування тощо) та фізичних знущань (удари, поштовхи, принизливий фізичний контакт, побиття та інше). Не рідко фізичний і психологічний тиск об’єднуються.

Від булінгу страждають і агресори, і жертви. Всі вони переживають емоційні проблеми, не вміють будувати стосунки з людьми, мають проблеми психо-емоційного розвитку. Вони потребуватимуть підтримки дорослих, які б допомогли їм розвинути здорові відношення з людьми не лише у школі, але й протягом усього їх подальшого життя.

Ознаки булінгу

Типовими ознаками булінгу є:

систематичність (повторюваність) діяння;

наявність сторін — кривдник (булер), потерпілий (жертва булінгу), спостерігачі;

наслідки у вигляді психічної та/або фізичної шкоди, приниження, страху, тривоги, підпорядкування потерпілого інтересам кривдника, та/або спричинення соціальної ізоляції потерпілого.

Види булінгу

Людину, яку вибрали жертвою, намагаються принизити, залякати, ізолювати від інших різними способами. Найпоширенішими видами булінґу є:

фізичний (штовхання, підніжки, зачіпання, бійки, стусани, ляпаси, нанесення тілесних пошкоджень);

психологічний (принизливі погляди, жести, образливі рухи тіла, міміка обличчя, поширення образливих чуток, ізоляція, ігнорування, погрози, жарти, маніпуляції, шантаж);

економічний (крадіжки, пошкодження чи знищення одягу та інших особистих речей, вимагання грошей);

сексуальний (принизливі погляди, жести, образливі рухи тіла, прізвиська та образи сексуального характеру, зйомки у переодягальнях, поширення образливих чуток, сексуальні погрози, жарти);

кібербулінг (приниження за допомогою мобільних телефонів, Інтернету, інших електронних пристроїв).

Як відрізнити звичайний конфлікт від булінгу

Варто пам’ятати, що не кожен конфлікт є булінгом. Цькування — це тривалі, повторювані дії, а одинична сутичка між учасниками таким не може вважатися. Наприклад, якщо друзі посварилися та побилися чи діти разом весело штовхалися, але одна із них впала і забилася — це не вважається булінгом. Проте, якщо однолітки на чолі з булером регулярно насміхалися, принижували або ховали та кидали речі дитини, штовхали, не вперше нецензурно обзивали та били, викладали в соцмережі непристойні чи відфотошоплені знімки дитини — потрібно негайно діяти.

Що робити, якщо ваша дитина стала жертвою булінгу

Зберігайте спокій, будьте терплячими, не потрібно тиснути на дитину. Поговоріть з нею, дайте їй зрозуміти, що ви не звинувачуєте її в ситуації, що склалася, готові її вислухати і допомогти.

Запитайте, яка саме допомога може знадобитися дитині, запропонуйте свій варіант вирішення ситуації. Поясніть дитині, до кого вона може звернутися за допомогою у разі цькування (психолог, вчителі, керівництво школи, старші учні, батьки інших дітей, охорона, поліція).

Повідомте керівництво навчального закладу про ситуацію, що склалася, і вимагайте належного її урегулювання. Підтримайте дитину в налагодженні стосунків з однолітками та підготуйте її до того, що вирішення проблеми булінгу може потребувати певного часу.

У разі, якщо вирішити ситуацію з булінгом на рівні школи не вдається — повідомте поліцію.

Що робити, якщо ви стали свідком булінгу

Втрутитися і припинити цькування — булінг не слід ігнорувати.

Зайняти нейтральну позицію в суперечці — обидві сторони конфлікту потребують допомоги.

Пояснити, які саме дії вважаєте булінгом і чому їх варто припинити.

Уникати в спілкуванні слів «жертва» та «агресор», аби запобігти тавруванню і розподілу ролей.

Повідомити керівництво навчального закладу про ситуацію, що склалася, і вимагати вжити заходів щодо припинення цькування.

Ситуації з фізичним насильством потребують негайного втручання.

Що робити, якщо ваша дитина агресор

Відверто поговоріть з дитиною про те, що відбувається, з’ясуйте мотивацію її поведінки.

Уважно вислухайте дитину, з повагою поставтеся до її слів.

Поясніть дитині, що її дії можуть бути визнані насильством, за вчинення якого настає відповідальність.

Чітко і наполегливо попросіть дитину припинити таку поведінку, але не погрожуйте обмеженнями і покараннями. Повідомте їй, що будете спостерігати за її поведінкою.

Зверніться до шкільного психолога і проконсультуйтеся щодо поведінки своєї дитини під час занять — агресивна поведінка і прояви насильства можуть бути ознакою серйозних емоційних проблем.

Яка роль відведена педагогічним працівникам у запобіганні та протидії булінгу

Керівник закладу освіти зобов’язаний створити у закладі освіти безпечне освітнє середовище, вільне від насильства та булінгу. Крім того, керівник:

розробляє, затверджує та оприлюднює план заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладі освіти;

розглядає заяви про випадки булінгу (цькування) та видає рішення про проведення розслідування;

вживає відповідних заходів реагування;

забезпечує виконання заходів для надання соціальних та психолого-педагогічних послуг учням, які вчинили булінг, стали його свідками або постраждали від булінгу (цькування);

повідомляє органам Національної поліції України та службі у справах дітей про випадки булінгу (цькування) в закладі освіти.

Також Закон зобов’язує педагогічних працівників негайно повідомляти керівників закладів освіти про виявлені факти булінгу (цькування) серед школярів.

Яка відповідальність за вчинення булінгу

До прийняття змін до законів щодо протидії булінгу (цькуванню) відповідальності за його вчинення в Україні не існувало. З прийняттям нового закону було запроваджено адміністративну відповідальність. Відтепер вчинення булінгу (цькування) стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи або такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу карається штрафом від 850 до 1700 грн або громадськими роботами від 20 до 40 годин.

Такі діяння, вчинені повторно протягом року після або групою осіб караються штрафом у розмірі від 1700 до 3400 грн або громадськими роботами на строк від 40 до 60 годин.

У разі вчинення булінгу (цькування) неповнолітніми до 16 років, відповідатимуть його батьки або особи, що їх заміняють. До них застосовуватимуть покарання у вигляді штрафу від 850 до 1700 грн або громадські роботи на строк від 20 до 40 годин.

Окремо передбачена відповідальність за приховування фактів булінгу (цькування). Якщо керівник закладу освіти не повідомить органи Національної поліції України про відомі йому випадки цькування серед учнів, до нього буде застосоване покарання у вигляді штрафу від 850 до 1700 грн або виправних робіт до одного місяця з відрахуванням до 20% заробітку.

Куди звертатися за більш детальною консультацією та роз’ясненнями

Якщо у вас залишились питання з даного приводу, будь ласка, телефонуйте до контакт-центру системи безоплатної правової допомоги за номером 0 (800) 213 103, цілодобово та безкоштовно в межах України. В центрах та бюро надання безоплатної правової допомоги по всій Україні ви можете отримати юридичну консультацію та правовий захист.

Важливо: діти мають право безоплатно отримати послуги адвоката (складання заяв, представництво в суді).

Якщо дитині необхідна психологічна допомога — зверніться на Національну дитячу «гарячу лінію» для дітей та батьків з питань захисту прав дітей за номером 116-111.

Кiлькiсть переглядiв: 248

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.